tanja-s.reismee.nl

Daar gaan we! Indonesië

Vandaag is het dan eindelijk zover, we gaan naar Indonesië! We hebben het er samen vaak over gehad dat we graag een keer Java wilde bezoeken, alleen het verplaatsen tijdens je vakantie is dat wel iets voor mij? Ik ben gewend geweest vaak op een plek te blijven tijdens de vakantie, en vanuit die plek dingen te ondernemen. Doorreizen, wisselen van accomodaties, niet precies weten hoe je ergens komt en wanneer is iets wat mij toch wel spannend leek (en nog steeds is). Nu toch besloten dit te gaan doen en hierbij de eilanden Java en Bali te gaan verkennen. Een georganiseerde reis viel voor ons direct af, ‘we zien ons al gaan tussen de bejaarden’. In onze omgeving, vrienden familie en collega’s hebben we geïnformeerd wat nu echt de aanraders zijn. Wat zijn de must-see’s, tips voor het reizen tussendoor en leuke plekjes om te eten en drinken. Flink wat tips ontvangen. Samen met de tips en het lezen van travel-blogs op internet hebben we onze reis gepland. Accomodaties zijn geboekt en globaal uitgestippeld welke activiteiten we willen doen. Inentingen check! Paspoorten check! Lokaal geld halen check! Vragend aan elkaar of we alles bij hebben draaien we de deur opslot. Of we alles bijhebben zullen we vanzelf te weten komen. Op het vliegveld ging alles super snel. Voor we het wisten zaten we in het vliegtuig op weg naar Singapore. Kleine 20 minuutjes vertraging voelde als 3 druppels op een gloeiende plaat van een vlucht van 12 uur en drie kwartier. No problem, als we onze overstap maar halen is het prima! Tijdens de vlucht ons vermaakt met het assortiment aan series op het schermpje voor ons. Muziekje luisteren, maaltijdjes nuttigen, oncomfortabel inslaap vallen, overbeweeglijke achterbuurvrouw en huilende baby’s sommen deze vlucht prima op. Overstap met gemak kunnen halen. We verbaasden ons over de enorme rust die er heersten op het vliegveld in Singapore. Dan ga je je afvragen waarom we ons op Schiphol toch zo druk maken en zoveel haast hebben. Erg verfrissend die rust. De vlucht naar Jakarta duurde 1,5 uur, en was echt een peanut vergeleken met de eerste vlucht. Next stop: Koffers ophalen. Normaal gesproken iets waar we als bijna de laatste moeten wachten, waarbij de angst van het kwijt zijn van de koffers erg groot is. Nu kwamen onze beide koffers werkelijk als een van de eerste de band op gerold (typisch geluksmomentje).Innerlijk vreugdesprongetje dat de vakantie kan beginnen, want zeg nou eerlijk, een vakantie waarbij je koffer kwijt zou zijn is gewoon kut. Alleen al het geregel eromheen maakt me moe (nog moe’er dan na een reis van ongeveer 18 uur).

Daar zijn we dan, in Jakarta! Veel van deze stad zullen we niet zien. Een autorit naar Bandung staat direct op de planning. Liever hadden we de trein genomen wegens het financiële voordeel, maar op zondag rijden er dus geen treinen naar Bandung (really..?). Top, opzoek naar een taxi-chauffeur die ons niet gaat proberen af te zetten. Ik kan je vertellen dat dit best een moeilijke taak is op het vliegveld. Op de grote taxi plaats worden we aangestaard door verschillende taxi-bedrijven die ons alleen zien als een wandelende portemonnee. Uiteindelijk een prima deal kunnen sluiten, maar als echte Nederlander blijven we dit toch echt wel duur vinden. Achja, we willen gewoon weer vertrekken dus gaan met die banaan. Oké, verkeer in Java is heftig. Verkeersregels weet ik niet of ze die echt hebben. Als ze die wel hebben weet ik in ieder geval dat niemand zich eraan houdt. 1 woord; CHOAS. Eenmaal aangekomen in Bandung, kan onze chauffeur onze accomodatie niet vinden. Na diverse malen stoppen langs de weg, zodat hij de weg kan vragen aan locals, zenuwachtige lachstuipen van de chauffeur, boze telefoontjes van de chauffeur naar zijn baas en zweetdruppeltjes van de chauffeur komen we aan bij onze accomodatie. Thanks! Een douche en slaapplek is niet overbodig. Morgen weer fris en fruitig aan de dag beginnen! Xx