tanja-s.reismee.nl

Bandung

Eenmaal in Bandung aangekomen rond het middaguur. Even een powernap was de bedoeling, maar dit was al snel uit de hand gelopen naar een aantal uren. Vandaag staat er niet veel op de planning, enkel nodige spullen uitpakken, leuk restaurantje zoeken en langs de supermarkt. Bandung is een enorm grote stad met ongeveer 7.000.000 inwoners! Je kunt je voorstellen dat dit erg druk is. Dat verkeer verbaast ons toch enorm. Ze rijden hier ten eerste aan de andere kant, opzich geen probleem. Verder is het gebruik van de toeter een gewoonte die elke minuut minimaal 8x wordt gebruikt. Scooters, VEEL scooters. Stoplichten zie je zelden en het fenomeen stoep is ook niet echt bekend. Beetje voorzichtig langs de weg lopen en hopen dat we niet hoeven over te steken, want hoe dan? Als echte Nederlanders even de Starbucks binnen gewandeld waar we zeer vriendelijk werden ontvangen. Tips over de stad gekregen en een vriendelijke boodschap op onze koffiebekers. Avondeten was heerlijk en in vergelijking met NL zo goedkoop. In NL heb je denk ik net een voorgerecht waarbij je hier met twee personen eet. Terug op de hotelkamer de volgende dag uitgestippeld. Met een taxi-chauffeur langs Kawa Putih en theeplantages is het idee.

Zoals gepland, komt de taxi-chauffeur ons in de ochtend ophalen. Hij spreek Engels wat fijn is en geeft ons wat tips en informatie. Eerste stop is Kawa-Putih. Dit is een kratermeer met een hele bijzondere kleur. Heel licht troebel blauw-wittig met geel/groenig zand. Dit schijnt door het zwavel te komen. De lucht die er hangt is ook erg bijzonder, hiervoor de hippe mondkapjes gekregen. In de rotswand is een kleine opening waarbij je zwavelwolken ziet ontsnappen, prachtig gezicht. Na wat toeristische kiekjes te hebben geschoten, werden we door een local aangesproken of we een foto wilde maken. Tuurlijk, geen probleem! Alleen verkeerd begrepen. In plaats van dat we een foto van de locals maakten, wilde ze graag met ons op de foto. Giechelend als kleine meisjes verzamelden ze zich om ons heen (mannen en vrouwen van rond de 45 jaar). Uhm, beetje bijzonder maar prima. Hierna viel ons op dat we wel een beetje werden aangestaard. Mogelijk had het feit dat we de enige blanken waren, ermee te maken. Theeplantages was de volgende stop. Door de velden gelopen, wat een prachtig uitzicht. Alles is zo groen en de velden zijn enorm groot. Ook in de plantages wisten ze ons echter te vinden. Nog een keer foto’s gemaakt met de locals. Taxichauffeur vertelde ons later dat ze ons vinden lijken op acteurs en filmsterren. Zien niet vaak blanken mensen in hun gebied, vandaar dat ze zich zenuwachtig gedragen, giechelen als 6-jarige meisjes en je met een buiging bedanken. Ach, een keer wat anders toch! :) Tevens wat feitjes geleerd over welke blaadjes worden gebruikt voor verschillende soorten thee. Hierna was het idee naar huis, maar onze chauffeur had nog wel een aantal dingen die hij wilde laten zien. We zijn naar een meer in de bergen geweest, daarna kort geluncht en als laatste naar een heet water bron in de bergen. Hiervoor moesten we ongeveer 20 minuten de berg op lopen. Chauffeur bood ons de optie aan om de scooter te pakken, zou sneller zijn. Na het pad bekeken te hebben besloten dit niet te doen. Dit pad zag er zo broos uit met grote kuilen en keien. Als ik er naar keek, viel het als het ware al uit elkaar. Nee, wij lopen wel. Eenmaal boven een prachtig uitzicht. Zwavelgeur was aanwezig en overal langs je kwam stoom naar boven. Het water was enorm warm. Mooi gezicht om de locals te zien genieten van het water. Het is een prachtig plekje in de natuur, omringt door enkel groen. Nog zo onaangetast door de mens. Samen een momentje gepakt om van dit uitzicht te genieten. Daarna toch nog snel foto’s gemaakt met de locals (is hier toch wel een ding, zou dit op andere plekken ook zo zijn?). Hierna weer terug afgezet inhet hotel. Wat een aanrader is dit als je in de buurt van Bandung bent. Prachtig om te zien en prima toe doen met een taxi-chauffeur.

Morgen staat er een vermoeiende dag op de planning. We gaan weer doorreizen naar de volgende plek. Via een traditioneel dorpje, Kampung Naga op weg naar Pangandaran. Ongeveer een reis van 9 uur.

Xx liefs Tanja

Miranda

He je moet een carrière switch maken en boeken gaan schrijven
Het is net of we er zelf lopen
Leuk om te lezen

Brigitte

Geweldig, Tanja , wat n leuk reisverslag. Jullie hebben n prachtige reis zo te lezen. Veel plezier nog samen. Grtjs, Brigitte