tanja-s.reismee.nl

Yogjakarta

Om 7.15 uur ging de wekker. Heerlijk dat je deze gewoon kan uitzetten en niet naar het werk hoeft. Nee, de wekker op vakantie zetten betekend vaak alleen maar leuke dingen. Reizen naar een andere plaats of een activiteit ondernemen. Dit eerste was vandaag het geval. Een lekker vers gemaakt ontbijtje stond al klaar. Om 9 uur zaten we in de taxi naar Yogja. Ja, dit wordt weer een lange rit, maar genoeg om ons mee te vermaken. We hebben veel geluk met het verkeer. Kunnen gelijk over het bruggetje heen, deze is breed genoeg voor een auto, dus het tegenliggend verkeer zal ongeveer 1,5 uur vertraging hebben. Na een paar korte pauzes, waarbij eten en het strekken van de benen nog waardevoller blijken dan dat ze al waren, komen we aan in ons verblijf. Helaas is het al bijna donker! We pakken de nodige dingen uit en bereiden ons voor op morgen. We willen graag de Borobudur en de Prambanan bezoeken, dus nog vervoer regelen staat op de to do list. We hebben wel wat leuks gevonden, Sunrise tour Borobudur! Dit is iets wat ik heel graag wilde doen, en had er thuis al het een en ander over gelezen. Vooral mitch was erg enthousiast over dit idee toen de wekker om 3.00 uur ‘s-ochtends ging. Want wil je de zonsopgang zien, dan hoor je toch echt bij de vroege-vogel club. Dit betekend dat we om 3.30 uur in de taxi zaten op weg naar de tempel. Onze chauffeur zat ook nog redelijk in slaapmodus, gezien hij niet enorm veel zei. Elke keer ook die toeristen die een Sunrise tour willen doen, zal hen ook niet veel goeds doen. Eenmaal daar kregen we een bijpassende sticker als toegangsbewijs en een zaklamp. Deze laatste hadden we echt nodig om onze weg naar de tempel te vinden en de treden veilig te beklimmen. Daar zitten we dan, in het donker. Hoelang zou dit eigenlijk duren? Er is nog geen teken dat de zon snel zal opkomen. Hopelijk duurt het niet te lang, want het is toch best wel frisjes! We zijn niet de enige die de wekker vroeg hebben moeten zetten vandaag. De tempel stroomt vol met toeristen, die allemaal de beste plek willen hebben voor het uitzicht. Ha! De lucht recht voor ons kleurt wat donkerblauw wat erg opvalt tegen de zwarte sterrenhemel. Dit betekend dat wij helemaal goed zitten. Kon ook niet anders met mitch bij me die vaak weet waar de zon op komt en onder gaat ;)! Hoelang de zonsopgang heeft geduurd en hoe laat deze er was, geen idee. We hebben vooral van het magische uitzicht genoten en ook vooral in het moment! Met de opgang van de zon onthulde de tempel zich en wat was dit prachtig! De ochtend dauw was in de verte te zien en hing boven de groene zee van bomen en planten. Ook zagen we de zon achter de vulkaan vandaan komen. Al met al, zeker de moeite waard om met onze slaap oogjes als zombies achter in de taxi te zitten. Met het daglicht nog evenover de tempel gelopen. De details zijn echt bizar gaaf om te zien. Paar foto’s gemaakt als herinnering, hopelijk zijn ze een beetje gelukt! Op naar het ontbijt, want we hebben wel trek gekregen. Hierna vervolgen we onze reis naar de Prambanan tempel. In tegenstelling tot de Borobudur, is dit een hindoeïstische tempel. Om deze tempel te bekijken is, moet je een toegangskaartje kopen voor het Park. De eerste is de Prambanan Candi. Dit is de grootste. Wat een bouwwerken zijn het zeg. Bijzonder weer om te zien en totaal verschillend in vergelijking met de Borobudur. Details komen hier nog beter naar voren. Wat opvalt bij de tempels is dat er veel schade is aan de tempels. Brokstukken stenen liggen als hoopjes bij elkaar als legoblokjes. De aardbeving van 2006 heeft ook hier zijn vingerafdruk achtergelaten. Renovaties van tempels zijn opgestart en de puinhoop aan brokstukken lijken al gesorteerd te zijn. Terwijl het beeld van de tempels op ons in laten werken, worden we door locals aangesproken. Jawel, de vraag hadden we al gemist; can we make a picture? Hop, even snel met hen op de foto is prima dachten we. Toch kwamen we er niet zo snel vanaf als dat we dachten. Wat bleek is dat de locals leraren zijn op een middelbaren school. De scholieren komen aangesneld en binnen no-time staan 24 ogen ons met bewondering aan te kijken, 4 leraren en 8 scholieren. Enigszins verlegen vragen ze of ze een interview mogen afnemen voor een opdracht. Haha, tuurlijk! Alleen maar goed dat ze Engels leren op school. Grappig om te zien dat de leraren net zo enthousiast en giechelig waren als de studenten. Na het einde van het interview nog een foto, zodat wij weer verder konden met sightseeing. Het park was best groot. We konden rond gereden worden in een klein treintje, golfkarretje of met de tandemfiets. Mijn voorkeur ging uit naar de eerste twee opties, in verband met het feit dat fietsen en ik niet de beste vrienden zijn. Had iets te maken met Fysieke inspanning en de warmte. Helaas moeten we wachten om meer mensen voordat het karretje gaat rijden. Hierom is toch de keus gevallen voor de tandem. Ja, daar gingen we dan door het park, als echt Nederlanders fietsten we naar de andere tempels. Hebben we toch ook weer even gedaan. Toch leuke ervaring waarbij communicatie en samenwerking even op de proef wordt gesteld. Na deze dag terug gebracht naar ons verblijf. Pff we zijn echt op van deze activiteiten in combinatie met het onmenselijk vroeg opstaan. We vinden een hip tentje waar we iets te eten pakken. De volgende dag en tevens de laatste dag op Java staat het relaxen weer op de voorgrond. Welverdiend dachten wij! Ons verblijf heeft een rooftop-infinity pool! Helemaal goed. Wij hebben de dag hier heerlijk doorgebracht. Rustig zwemmen en genieten van het uitzicht. Morgen vliegen we naar Bali om onze reis daar voort te zetten. We zijn benieuwd wat dit ons gaat brengen. Wel weten we dat we iets minder zullen ondernemen en echt de ontspanning zullen opzoeken! Ik heb het gevoel dat Bali ons daar vast en zeker niet in gaat teleurstellen.

Liefs xx Tanja

Hetty Smits

Weer prachtig omschreven, en lekker op zijn Hollands ff gefietst. Ga genieten op Bali, we wachten weer op het volgende reisverslag. Xx